ספריו הקדושים של רבי נחמן מברסלב זיע”א הפכו את ליבו של הפילוסוף לקדוש
ספר חדש בשם “בעקבות צדיק הדורות”, המתורגם לראשונה מיידיש את ספרו הנודע של ר’ הלל צייטלין, יצא לאור לקראת חנוכה במהדורה מאירת עיניים.
הספר החדש הינו ספר שנכתב על ידי רבי הלל בימי מלחמת העולם הראשונה, בו הוא מתאר על פני פרקים ארוכים ומרתקים מה מצא בעולמו של רבי נחמן מברסלב,
ומה שונה חסידות זו ודרכה שהובילה אותו לשוב בתשובה שלמה.
בעולם של פילוסופים
ר’ הלל צייטלין נולד בעיירה קורמה שבפלך מוהילב למשפחה חב”דית מזרם חסידות קאפוסט. עוד בילדותו התבלט כעילוי חריף, ובגיל חמש עשרה
התייתם הנער הלל מאביו. צייטלין הצעיר, שמוחו הסוער רק ביקש ללמוד כמה שיותר, החל לבלוע בשקידה ובשקיקה ספרים מכל הבא ליד, החל מרמב”ם,
רלב”ג וספרי קודש רבים, אך להבדיל גם ספרים חיצוניים שלימדו אותו חקירות רבות, וממש כמו הזהרתו של רבינו הקדוש מספרי חקירות המוציאים
מהאדם את תמימותו, הוא החל להתקשר עם חוקרים רבים בדורו ולאחר זמן מצא את עצמו רחוק מביתו ומדרך התורה.
למרות ריחוקו מיהדות והתפלספויותיו המרובות שהתפרסמו ברבים מהעיתונים בימים שלפני מלחמת העולם הראשונה, לאורך כל הדרך נראה בכתיבתו בברור
שנפשו כמהה ומחפשת והניצוץ היהודי שבתוכו לא נותן לו מנוח לרגע. נפשו הסוערת לא מצאה דרך לבטא את כיסופיו, עד ליום שמצא את תורתו של רבינו הקדוש.
רבינו הפך את ליבו
החל מהיום שהגיעו לידיו ספריו של רבינו הקדוש, ליבו התהפך ונפשו מצאה דרך חדשה בקרבתה לקדוש ברוך הוא. ככל שחלף הזמן הוא עזב את כל חבירו מימיו הקודמים,
דבר שעורר סערה בעולמם של הפילוסופים בדורו כשהם אינם מצליחים להבין מה נגע בליבו של חברם שהתהפך פתאום.
הרב צייטלין המשיך לפרסם מאמרים בעיתוני התקופה, אך כעת מאמריו היו מלאים במבטים של התפעלות מדרך החסידות בכלל ומחסידות ברסלב בפרט. הרב צייטלין
אף נסע לבקר את חסידי ברסלב ברוסיה, כשאחת הכתבות שפרסם בעיתונות באותם ימים היא בעצם מאמר מרגש בו הוא מתאר כיצד פגש את חסידי ברסלב בעיר פולין.
וכך כתב שם בין היתר: “כל ימי ילדותי עברו עלי בין החסידים, ובחיי ניתנה לי ההזדמנות לשמוע כמה וכמה ניגונים יוצאי דופן מחסידי חב”ד הותיקים. אבל מעולם
לא שמעתי ולא ראיתי משהו שישווה למה שחוויתי באותו שטיבל נידח, מואר בקושי, של חסידי ברסלב אשר בברדיצ’ב”. “השמחה שלהם היא שמחה אמיתית”,
כתב הרב צייטלין בהתפעלות, “שירם הוא שיר של תשובה וגאולה. הם אנשים חופשיים. תגידו מה שתרצו, אך האנשים האלו – במיוחד בינם לבין עצמם – אינם
עוד בגלות. הם תמיד בבית, באלוקיות. כלפי חוץ, הם נראים מרשימים פחות משאר חסידים; אבל מי שיש לו עינים לראות מה שקורה בתוך עמיתו בעבודת האלקים
חייב להיות נדהם למראה השמחה הישרה, השלימה, של אנשים אלו, אשר דרך ריקודם הם מדברים”.
נרצח כשבידו הזהר הקדוש
את מאמרו המרגש סיים ר’ צייטלין במילים מרגשות אף יותר, וכך כתב: “אני רואה נער בן 14, אחד מהסקרנים, אומר לחברו: זה היה כל כך טוב אילו כל היהודים
יכלו להיות שמחים כל כך באמונתם! אכן, זה היה כל כך טוב, ילדי, כל כך טוב”.
הרב הלל צייטלין הי”ד נרצח בגיל שבעים ואחד על ידי הנאצים בערב ראש השנה תש”ג, בעודו אוחז בספר הזוהר והוא עטור בטלית ותפילין. כל משפחתו הקרובה
של צייטלין נרצחה אף היא בשואה, ורק בנו, אהרן, נותר בחיים, מאחר שבאותה תקופה התגורר בארצות הברית. השם יקום דמו.