חומש עם ביאור הרלב"ג לתורה - 9 כר' / מעליות
כולל כרך מבוא
ביאורו של ר' לוי בן גרשום, מגדולי הראשונים, הינו חיבור מיוחד במינו המשקף את רב גוניותו של המחבר. אחת המטרות העיקריות שהציב המחבר לעצמו היא לעגן את דיני התורה שבעל פה בתוך התורה שבכתב.
מהדורה מדעית מדוייקת על פי כתבי יד, עם שינויי נוסחאות, ציוני מקורות וביאורים מקיפים, בהוצאה מפוארת עם גוף החומש ופירוש רש"י.
המהדורה על חמישה חומשי תורה הושלמה, בשבעה כרכים (בראשית, שמות א', שמות ב', ויקרא א', ויקרא ב', במדבר, דברים). עליהם נוסף כרך של פרקי מבוא ובו נידונים אישיותו של הרלב"ג, תפוצת ביאורו לתורה, מבנה הביאור, מחקר כתבי היד של הביאור, לימוד הלכתי על דרך הפשט, השפעתו של הרמב"ם, שיטת הרלב"ג במניין המצוות ועוד.
מוסף שבת "מקור ראשון"
רב תועלת | יהודה טרופר
כתב ללא ספרים
המהדורה של מכון "מֵעליות" מתאפיינת במספר כלי עזר יעילים מאוד עבור הלומד, שלרובם אין מקבילה במהדורות האחרות: הערות פרשניות וביאורים תמציתיים ובהירים המסייעים בהבנת תוכן הפירוש, הפניות למקומות אחרים בפירושו שמאירים את דבריו במבט רחב יותר, ציון מקורותיו הפרשניים וההלכתיים, וכן הערות נוסח על בסיס כתבי יד. ישנו נספח חשוב המודפס בכל אחד מהכרכים, ובו פירוש מילים וביטויים מלשונו של רלב"ג שאינם נהירים לקורא הממוצע בימינו, ואי הבנתם עלולה להטעות את הלומד.
טוב עשו המוציאים לאור שיצרו מהדורה שניתן לקחתה לבית הכנסת בשבתות, ועל כן הודפס בה החומש עם פירוש רש"י, ההפטרות וברכותיהן, קריאת התורה וההפטרה לשבת ראש חודש. בסוף הכרכים של חומשי שמות ודברים הודפסו עשרת הדיברות בטעם העליון (בנוסח המדויק של הרב ברויאר) כפי שנקרא בתורה בקהילות רבות. הפטרות שמקורן בנביאים ראשונים בוארו על ידי רלב"ג, וביאורן מודפס עם ההפטרה.
ישנם כעשרים כתבי יד של פירוש רלב"ג על כל חומש וחומש, רובם מהמאות הארבע–עשרה והחמש–עשרה. חומשי בראשית, שמות וויקרא זכו לעיון מחודש של רלב"ג, עיון שבעקבותיו הוא הוסיף הוספות מרובות על פירושו המקורי ואף ערך מחדש את פירושו לחומשים אלו. רוב כתבי היד הנמצאים בידינו משקפים את מהדורה קמא, מיעוטם את מהדורה בתרא שנערכה מחדש, וכדרכם של כתבי יד יש גם נוסחים לא מדויקים המערבבים את המהדורות זו בזו. דבר זה אתגר את המהדירים והם טרחו רבות לברר את רמת הדיוק של כתבי היד השונים, ומתוכם גיבשו את נוסח המהדורה שבפנינו.
את הביאור לחומשי במדבר ודברים כתב רלב"ג ככל הנראה תחת עומס גדול, דבר העולה מחתימותיו לספרים אלו. בחתימת ספר במדבר כתב: "ובכאן נשלם זה הביאור מזה הספר; והשלמנוהו בזמן קצר מאוד ובזולת ספרים; ולזה יצטרך בגזרת ה' לעבור עליו שנית" (עמ' 457). בדומה לכך, בחלק מכתבי היד מופיע משפט סיום לספר דברים: "צריך לדקדק כל זה הספר כי עשיתי ביאורו בעיר אביניון בנחץ גדול, בזולת ספרי התלמוד והפסוק" (עמ' 590).