שלטי הגיבורים - לרבנו אברהם הרופא פורטלאונה - מהדורה חדשה
פורמט בינוני
חדש !! מהדורה מחודשת עם הוספות ותיקונים רבים.
הספר עוסק בעמקות וברחבות בענייני המקדש וכליו והמסתעף,
בסיס לדיונים בפוסקים ובמפרשים בנושאים אלו,
ההדרה חדשה על פי דפוס ראשון עם ציונים, מפתחות, הפניות, תרשימים, נספחים ועוד.
ביוגרפיה - מתוך וויקפדיה
רבי אברהם הרופא פורטלאונה (א' בניסן ה'ש"ב, 1542 – כ"ט בתמוז ה'שע"ב, 29 ביולי 1612) היה רב, איש אשכולות ורופא באיטליה.
מחלתו וחיבור הספר
בשנת ה'שס"ה בעקבות שיתוק צדו השמאלי נפל למשכב לתקופה ארוכה. בעשותו חשבון נפש הגיע למסקנה שמחלתו היא עונש
על שמיעט לעסוק בתורה והתעסק בחכמות חיצונית, ובעקבות כך החליט, לאחר שהחלים ממחלתו, לכתוב את הספר "שלטי הגיבורים".
הספר נכתב בתוך שנה וחצי בין ניסן ה'שס"ו לאלול ה'שס"ז.
הספר מורכב משני חלקים, חלק עיקרי המכיל תשעים פרקים, חלק זה משמש כמבוא לחלק השני הנקרא 'שלושת המגנים'.
החלק הראשון מרחיב ביתר פירוט את כל חלקי המקדש, הן הפן ההלכתי והתורני כמו דרגות הקדושה, וחלקי הקרבנות והמנחות,
והן פירוט מדעי על פי הידוע בתקופתו על אופן ביצוע מלאכות המקדש. כך למשל המחבר מרחיב מאד על שירת הלווים ו
מבנה המוזיקה במקדש[9] (פרקים ד-יא), על אבנים טובות ותכונותיהן (פרקים מח-מט) וכן על תורת הצומח הקשורה
בזיהוי הקטורת (פרקים עח-פח). מעניינת הנחת המוצא של המחבר שכלל העניינים שבמקדש היו בתכלית השכלול והטכנולוגיה
הידועה עד זמנו, מהם למדו שאר האומות בזמן מאוחר יותר. כך למשל הוא כותב בעניין המוזיקה:
"ואלה הם דברי הברית אשר כרתנו במשפטי השיר המלאכותי הנאות והנעים, והוא הוא שלמדו המשוררים מדוד המלך ע"ה
ומתלמידיו כי בחשכה התהלכו חכמי האומות בתנאי הזימרה, עד שממנו בחיר ה' יצאת להם תורת השקט ובטח, השיר הנקרא
בשם מעלה וכבוד שיר ה' ושיר ציון"
וכן בעניין הדפוס :
"ואני לא אוכל להתאפק מלדבר תועה על כל החכמים שבדורנו אין נקי, שהאמינו היות מלאכת הדפוס דבר חדש,
כבר לא היה לעולמים אלא קרוב למאה שנה שעברו כאשר דיברו. והם לא ידעו ולא הבינו שמלאכת הדפוס היתה גלויה לנו
למאות ולאלפים של שנים וכמעט סמוך לבריאת העולם, ולמעלה הרבה מזמננו זה."
יחד עם גישתו 'המדעית' חשוב להזכיר שלא זאת היא מטרתו העיקרית של הספר. כך למשל בהקדמה הוא מזכיר רק את החלקים
התורניים של הספר ולא מזכיר כלל את עיסוקיו המדעיים, וכן אחרי דיון צדדי בענייני ייצור המלח הוא כותב:
"כאלה הם דברי בפרק המלח. ובפרק הבא אדבר בעזרת ה' בעצי המערכה, ולא אהיה לכם למשא כאשר הייתי בפרק זה, שהוא תפל
מבלי טעם חכמה ותבונה, עם שהיה מראשו לסופו ברוב מלח.."