מידע נוסף | טללי חיים - ט"ו בשבט רבי חיים כהן החלבן.
כריכה רכה
'טללי חיים' ט"ו בשבט - מבואות ושערים לפנימיות התורה ולעבודת ה' בנושאי טו בשבט וקדושת הארץ ובנוסף סדר ט"ו בשבט ופיוטים.
"טעימה" מטללי חיים ט"ו בשבט
אין לך קץ מגולה מזה
ובאמת שנות הערלה הן תיקון לחטא הקדמוני, כי הארץ נתקללה תשע קללות בחטא הקדמוני, כדברי חז"ל, ושנות הערלה הן בחינת פליטת הזוהמה שניתנה בארץ, - בכל שנה משנות הערלה מתרפאת משלוש קללות. לכן התורה מצווה אותנו לנטוע עצים, כי הם מוציאים מהכוח אל הפועל את מה שטמון באדמה. וכל עוד לא נוטעים עצים, לא יוצא כוח האדמה החוצה. ובתחילה יוצאת הערלה, והוצאה זו היא תיקון ורפואה, כי בכך הקליפה מבטאת את כוחה ונגמרת. ולאחר מכן באה רפואה ומתגלית הקדושה, כמו שאנו רואים שבשנה הרביעית יהיה כל פריו קודש הילולים לה'. וזוהי שנה עליונה, שבה הכול נעשה קודש. והוא הלל לה' הבא מישועת הארץ ופורקנה מהקליפה. ונמצא שמצוות נטיעת אילנות היא דבר עצום, כי יש בכך ממש תיקון לחטא הקדמוני וזיכוך הארץ מהקליפה והקללה שרבצה עליה. ולכן תבין מה שאמרו חכמים על הפסוק "וְאַתֶּם הָרֵי יִשְׂרָאֵל עַנְפְּכֶם תִּתֵּנוּ וּפֶרְיְכֶם תִּשְׂאוּ לְעַמִּי יִשְׂרָאֵל כִּי קֵרְבוּ לָבוֹא" (יחזקאל לו ח), שדרשו שכשארץ ישראל נותנת פירותיה בעין יפה אין לך קץ מגולה מזה (סנהדרין צח א). נמצא שפירות הארץ הם דרך לבחון את עילוי השכינה וזיכוכה. כי בוודאי הקץ הוא סוד תיקון השכינה וזיכוך נשמת ישראל, שיוכלו להאיר בעולם. ומלמד רבי אבא שתביט על הפירות ותראה את סוד נשמת ישראל והשכינה ותיקונה. והוא דבר פלא, הלוא הפרי הוא גשמי, וכיצד יכול לבטא מדרגה רוחנית עליונה?
אלא שזו גדולתו של הקב"ה, שקָשר דבר רוחני בדבר גשמי, וארץ ישראל התחתונה היא ממש לבוש לאור השכינה העליונה, ופירות ארץ ישראל הם ממש גידולים של האור. ובתחילה שנות ערלה, סרה זוהמת החטא מהארץ ומהשכינה. וכשארץ ישראל נותנת פירותיה בעין יפה, זו עדות על סיום הקליפה. כי הלוא אילו הייתה הארץ עדיין תחת שלטון הקליפה, לא הייתה נותנת פירות בעין יפה לעם ישראל. כי הקליפה אינה חפצה בשפע בשביל ישראל, כי לא תוסף תת כוחה ליריביה. ואם הארץ מלאת תנובה בשביל ישראל, זו עדות שהשכינה היא השולטת בארץ, ולכן נותנת פירותיה בעין יפה.
ט"ו בשבט - ניצחון על הערלה
אנו רואים שסיום שנות הערלה הוא דווקא בט"ו בשבט ולא באחד בתשרי. ומכאן נבין שיש קשר בין ט"ו בשבט ובין תיקון החטא הקדמוני וסיום שליטת הערלה. כי זו מהות סיום הערלה, שהוא ביטול כוח הקליפה מהעולם. ותראה שכל עוד העץ בשנות הערלה, מונים לו מאחד בתשרי, ורק לאחר שעברו שלוש שנים, המניין הוא מט"ו בשבט. נמצא שט"ו בשבט כלל אינו שייך למניין שנות הערלה, אלא רק להוצאת העץ מהערלה. ואם כך הרי שכל מהות ט"ו בשבט היא ביטול הערלה וניצחון עליה.
לכן תבין את הקשר בין ט"ו בשבט לט"ו באדר. כי נודע ששלושים יום קודם החג מאיר אורו של החג במרומים. ובמובן זה ט"ו בשבט הוא השורש למחיית עמלק, שבא שלושים יום לאחר ט"ו בשבט. כי הסרת הערלה בט"ו בשבט נתנה כוח להכניע את הנחש, הוא המן עמלק. כי הארץ היא שורש האדם, שהוא בא ממנה, ולכן תיקון הערלה בארץ הוא השורש לתיקון הערלה באדם. ובתחילה, בט"ו בשבט, איבדה שליטתה בארץ, ולאחר שלושים יום איבדה את שליטתה באדם, בסוד ביטול המן עמלק.
(טללי חיים. טו בשבט. עמ' כד)
טללי חיים - ט"ו בשבט / זול ספר ספרי קודש
|
|
|