עיר התמרים - סיפורו של כיבוש יריחון
ראובן רוטנברג
במערה בהרי יהודה נמצאו מגילות המתעדות את סיפורו של יורם, נזיר זקן שבימי נעוריו היה עד לשליחותם של שני המרגלים הישראליים, ששלח יהושע ליריחו – כלב ופנחס – ואשר ראה במו עיניו את ההרס המופלא והניסי של חומות העיר. המגילות מספרות לנו שכמעט מאתיים שנה לאחר כיבוש יריחו בידי ישראל בימי השופטים, חיפשו שני חיילים ממדיין – חוּר והורוס – מקלט ומים במערה שבה שכן יורם. הזקן מספר להם את סיפורו ואת פשר אריכות ימיו, בניסיון לשחררם מעבודת האלילים ולשכנעם להצטרף אל המאמינים באל אחד. יורם היה אחיינה של רָחָב, אחת הנשים החשובות ביריחו בימי יהושע. שניהם נטשו את דרכי עבודה הזרה בחשאי, ובאופן על־טבעי הפך הנער יורם למורה דרך נאמן, ורָחָב לאשת קשר מושלמת עבור מרגלי ישראל. בכך הצטלב גורלם של רחב ויורם עם זה של הישראלים. מפגש זה הביא בסופו של דבר ישועה לכל הנוגעים בדבר. אחד הפרקים המשמעותיים והמרגשים ביותר בתנך כולו הוא הפרק המתאר את כיבוש יריחו עיר התמרים בידי בני ישראל בהנהגת יהושע לקראת כניסתם לארץ בהנהגת יהושע. אף על פי שסופו של הסיפור המרתק הזה מתואר בפרק ו' בספר יהושע, תחילתו של אותו מהלך מסופר כבר בפרק ב', כאשר יהושע שולח שני מרגלים ליריחו כדי להשיג מידע רלוונטי לכיבוש הארץ המובטחת. למרות הסיכון האדיר, המשימה של המרגלים הסתיימה בהצלחה רבה! הם שמעו מרחב מה שרצה יהושע לוודא ולהעביר לבני ישראל: עממי ארץ כנען היו מבוהלים מהתקרבותו של עם ישראל לארץ, שאותה היו אמורים לכבוש ולהנחיל. עם זאת, המקרא משמיט פרטים רבים על משימת המרגלים שנשלחו מהמחנה הישראלי ליד עבר הירדן המזרחי. מי היו שני המרגלים? איך נכנסו אל העיר, שהייתה דרוכה ומתוחה בשל קרבתו הפיזית של עם ישראל אליה? איך הם הגיעו לביתה של רחב, מקום מושלם על מנת להשיג את המידע הדרוש? הקומיקס הנוכחי נועד למלא את הפערים הללו, ולהציע פרשנות חופשית, המבוססת באופן חלקי על כתבי חזל, המשבחת את המרגלים הגיבורים, שיוצרת עלילה אמתית, ושבעיקר מציעה גרסה שתמשוך צעירים להתייחס בתשומת לב אל המקורות הקדושים, דרך חוויה מהנה, מעשירה ומשמעותית. להורים ומחנכים מומלץ להשוות את הגרסה הנוכחית עם הטקסט המקורי להבחנה ברורה בין המקרא לתוספות הבדיוניות. אנו מקווים כי עיר התמרים – כיבוש יריחו יעורר עניין בלימוד מעמיק של סיפורי התנך, וכתוצאה מכך, יגביר את הלמידה של הערכים האוניברסליים והנצחיים שנמצאים בהם.
כרריכה קשה
60 עמ.