מגילת השואה והתקומה | ד"ר חגי בן ארצי
כריכה רכה. 128 עמ'. סקירה היסטורית תמציתית של ימות השואה תוך נתינת מבט רחב על התהליכים שהתרחשו באירופה ורדיפת יהודיה עוד לפני תקופה זו. המגילה כתובה מתוך מבט יהודי-אמוני-חינוכי ברוח בית מדרשו של הרב קוק ותלמידיו.
סקירה על מגילת השואה והתקומה באתר "סרוגים" אור יזרעאלי 19.04.20 21:16 כ"ה בניסן תשפ
כחלק מהמגילות שד"ר חגי בן ארצי מוציא תחת ידו, הספר "מגילת השואה והתקומה" שיצא השנה, צולל לאחד המאורעות הנוראיים שידע העם היהודי. לא סתם נקראת המגילה מגילת השואה והתקומה- כי ד"ר בן ארצי כורך אותם יחד בפרספקטיבה היסטורית.
כמו במגילות האחרות שלו, הספר כתוב כמגילה עם פסוקים, קריא וזורם מאוד ומיועד לבני הנעורים – אך לא רק להם הוא מומלץ. בכתיבתו מעניק בן ארצי מבט אמוני לאירוע שטלטל את העם היהודי – ומציע לו פשר המבוסס על הגותם של הרב אברהם יצחק הכהן קוק וכן של הרב יששכר טייכל הי"ד – שנרצח בשואה, אך בטרם הירצחו בידי צורר נאצי, הספיק לכתוב ספר על מסקנותיו; מדוע באה הצרה הצרורה הזו על העם היהודי. הרב טיכטל, שהיה יהודי חרדי שהתנגד לציונות, עד אותם ימים שחורים שכיסו את אירופה, בעודו כותב זאת בעליית הגג בה הסתתר מהנאצים, מאשים את גדולי התורה שהתנגדו לציונות ורואה בכך את הסיבה לרצח הנורא וההשמדה של הקהילות היהודיות המפוארות סביבו.
אם בדורות האחרונים סיפורי השואה קיבלו פרסונליזציה והזדהות עם כל סיפור וסיפור של ניצול, בהבנה שכל אדם הוא עולם ומלואו. בספרו של בן ארצי אנחנו מתרוממים למבט על שמכפיף את עצמו לתמונה הגדולה שהוא רוצה לספר – על התקומה והסירוב העקשני של היהודים לראות בארץ ישראל מזור לתחלואי הגלות.
זה הנרטיב הציוני של השואה והתקומה עם ההוספה האמונית הציונית דתית, שמעניקה משמעות לאירועי יום השואה בקונטקסט היסטורי. הרב קוק היה זה שכתב היסתוריה בת"ו ולא בטי"ת מכיוון שראה במילה היסטוריה: "ההסתר י'ה", כהסתתרות ה' במציאות. ולכן הספר מציג כך את האירועים שהאתוס הציוני- אמוני הוא זה שנותן משמעות אל מול האתוס הציוני – אך לא רחוק ממנו.
פרספקטיבה מומלצת לדור הצעיר, אבל לא רק.