מידע נוסף |
נשים נסתרות בתנ"ך בנות - מרים סמואל
אזל מהמלאי ולא ניתן לספק
סדרת הספרים "נשים נסתרות" מציגה נשים המופיעות בתנ"ך אך אינן מפורסמות כאחרות - רעיות, אמהות ובנות - האם אתם מכירים את אחלי בת ששן, בכל בת אברהם, בנות שלום הלוחש, אשת און בן פלת, אמתלאי, צרועה, נחושתא?... אם התנ"ך בחר להזכיר את שמן או מעשיהן, טוב הוא שנכיר אותן ואת פועלן. בדברי חז"ל והמפרשים נמצאים פרטים המשלימים את אלה החסרים במקרא עצמו, אולם לעיתים התנ"ך עצמו מספר לנו פרטי פרטים על מעשי נשים שונות. "כדי ללמד באי עולם לדורותיהם".
סדרת ספרים זו זכתה בפרס משרד החינוך לשנת תשע"ג.
כריכה קשה 431 עמ'
סקירה על הספר נשים נסתרות בתנ"ך. חלק ג' – בנות. מרים סמואל. / הרב יואל קטן
לאחר הספרים 'נשים נסתרות בתנ"ך' חלק ראשון – אמהוֹת (תשס"ה), וחלק שני – רעיות (תשס"ח), הגיע זמנו של החלק השלישי – על ה'בנות' הנסתרות שבתנ"ך. בספר מובא תיאור דמותן ופעולתן של נשים רבות שמוזכרות בספר-הספרים כבנות של אישים מסוימים. לוקטו עליהן פרטים ביוגרפיים וכל מה שידוע אודותן, עובדות בטוחות או משוערות - ואף כאלו השנויות במחלוקת, הכל מוצג לפני הקוראים בעקבות נבירה וחיפוש ממושכים בדברי חז"ל בתלמודים ובמדרשים השונים, במפרשיהם הרבים - ראשונים ואחרונים, ובספרי מחברים מכל הדורות, כולל ספרי מחקר תורניים.
הגב' מרים סמואל כללה 53 פרקים בספר המתארים 'בנות' המוזכרות בתנ"ך בפירוש או ברמז, מתוכם 24 פרקים מתארים קבוצות של בנות – מ'בנות אדם' ועד 'בנות שלמה' עבור דרך 'בנות חת', 'בנות יעקב', 'בנות שלום בן הלוחש' ועוד. וכך מ'אביגל בת נחש' ועד 'תמר בת דוד' עוברות מול עינינו נשים וקבוצות-נשים מפורסמות יותר – כבנות איוב, בנות יתרו, בנות לוט, בנות צלפחד, בת אליעזר (או לפחות 'בת עבד אברהם'), בת המן (זו ששפכה עליו...), בת יפתח, בת פרעה (שנישאה לשלמה), דינה, כזבי בת צור, מיכל בת שאול ומרב אחותה, עכסה בת כלב, שרח בת אשר ותמר בת דוד הנ"ל; ומצד שני כאלו שרובנו לא שמענו עליהן מעולם – אחלי בת שושן, בנות אלעזר בכור מחלי, בנות ברזילי הגלעדי, בנות הימן, בנות יהושע, בנות שלום בן הלוחש, בת ירמיהו ובת ישעיהו, 'בת מלך הנגב', חשובה ושלומית בנות זרובבל ועוד. מתברר שאפשר למצוא על כל אחת 'חומר', מעט או הרבה, והמחברת בחריצותה אספה על כל אחת מ'בנותיה' פרטים רבים לאין מספר.
כל פרק פותח בפסוקים שבה נזכרה הדמות בתנ"ך, במפה ממוזערת שבה נמצא איזור פעולתה בארץ ישראל, ואח"כ בתיאור דמותה ופעליה, כאשר על כל פרט מצוין המקור העיקרי בו הוא נזכר והמקורות המקבילים, ולעיתים נוספות בהערות הרחבות שאין מקומן בגוף הטקסט. אחר כך, לפי ההקשר המתאים, מתוארים בעלה\אביה, משפחתה וצאצאיה, ופרקי משנה נוספים לפי הצורך. למשל בתיאור של 'בכֹל', שלפי דעה אחת בחז"ל זה היה שמה של בתו היחידה של אברהם, פרק-המשנֵה הראשון הוא 'מהי או מי היא בכל'? אח"כ 'בת מי הייתה, ומדוע לא נשאה יצחק'? אחר כך מתוארים תכונותיה, ובהמשך פרק שלם דן בדעות המובאות בספרים שהבת 'בכל' לא הייתה ולא נבראה וש'בכל' אינה כלל בת. בהמשך מובאת הדעה שנמצאת במדרשים מאוחרים שהבת 'בכל' נישאה לשם בן נח, אחר כך מובא סיכום הגירסאות בנושא, מצוטט מדרש שאכן היה לאברהם בת אך שמה לא היה 'בכל' אלא 'בת נדיב', מובאות דעות שונות מה היה סופה של הגברת 'בכל', והפרק מסיים בפיסקא מתוך תשובה של רבי משה פיינשטיין (!) ב'אגרות משה' שדוחה את האפשרות שהבת בכל נפטרה ביום שמתה אמה שרה, כפי שנכתב בשם המהרי"ל דיסקין, משום 'שלכאורה הוא דבר שאי אפשר שאברהם אבינו ייענש בעונש כזה היותר גדול' שאינו מפורש כלל בפסוקים שאשתו ובתו היחידה ימותו ביום אחד, בעיקר שהפסוק 'וה' בירך את אברהם בכל' נכתב לאחר ששרה כבר מתה!
הכל בכל כלול בספר מיוחד זה, שאינו אחרון בסדרת הספרים 'נשים נסתרות בתנ"ך'
סדרת הספרים מציגה נשים המופיעות בתנ"ך אך אינן מפורסמות כאחרות - רעיות, אמהות ובנות - האם אתם מכירים את אחלי בת ששן, בכל בת אברהם, בנות שלום הלוחש, אשת און בן פלת, אמתלאי, צרועה, נחושתא?... אם התנ"ך בחר להזכיר את שמן או מעשיהן, טוב הוא שנכיר אותן ואת פועלן. בדברי חז"ל והמפרשים נמצאים פרטים המשלימים את אלה החסרים במקרא עצמו, אולם לעיתים התנ"ך עצמו מספר לנו פרטי פרטים על מעשי נשים שונות. "כדי ללמד באי עולם לדורותיהם".
סדרת ספרים זו זכתה בפרס משרד החינוך לשנת תשע"ג.
|
|
|